پرش به محتوا

روایتهای زنده در «تاریخ شفاهی کاخ گلستان»

کتاب «تاریخ شفاهی كاخ گلستان» منتشر شد. «تاریخ شفاهی کاخ گلستان» گزارشی مکتوب از ۱۰ روایت زنده و دلنشین است که بخش‌هایی از تاریخ نانوشته کاخ گلستان را پس از سال‌ها بازگو می‌کند. کاخ گلستان نمونه‌ای از مهم‌ترین مصادیق میراث‌فرهنگی جهانی ایران محسوب می‌شود که ثبت و […]

 

تاریخ شفاهی کاخ گلستان گزارشی مکتوب از ۱۰ روایت زنده و دلنشین است که بخش‌هایی از تاریخ نانوشته کاخ گلستان را پس از سال‌ها بازگو می‌کند.

کاخ گلستان نمونه‌ای از مهم‌ترین مصادیق میراث‌فرهنگی جهانی ایران محسوب می‌شود که ثبت و ضبط روایت‌های ارزشمند شنیداری از تاریخ حیات این بنا در مجلدی مکتوب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «کاخ گلستان به عنوان فصل مشترکی از یک مرکز حکومتی تا موزه‌ای ثبت شده در مجموعه میراث بشری با پهنه‌ای گسترده از تاریخ معاصر این سرزمین روایتی پرماجرا و شگرف را در خود جای داده است.»

دفتر پژوهش کاخ گلستان بخشی از تاریخ این مجموعه جهانی در واپسین سال‌های سده ۱۴ خورشیدی ثبت کرده است.

این اثر مکتوب از جمله نخستین مصادیق تاریخ شفاهی در ایران است که با محوریت بنا و مکان شکل گرفته است. همچنین نخستین تاریخ شفاهی در حوزه موزه و میراث‌فرهنگی ایران به شمار می‌رود که به شکل متمرکز حول تاثیرگذاری و تاثیرپذیری یک بنای تاریخی در مواجهه با رویدادها طراحی شده است.

همایون خداد چند سال پیش در گفت‌وگویی با ایسنا به فعالیتهایی درباره گردآوری تاریخ شفاهی کاخ گلستان اشاره کرده و گفته بود: «از بهمن سال ۹۴ پروژه تاریخ شفاهی کاخ گلستان توسط این دفتر آغاز شده؛ از ضرورت‌های اجرای این طرح را منسجم کردن و گردآوری اطلاعات از تاریخ گویای چند دهه اخیر کاخ گلستان که هرگز، به رشته تحریر در نیامده و ثبت وقایع مربوط به بناها و بافت‌های تاریخی کاخ گلستان اعلام کرد.

او با بیان این‌که در نخستین گام این گروه ه بررسی پروژه‌های مشابه در موسسات و مراکز تاریخی – تحقیقی در داخل و خارج از کشور پرداخته و بعد از بررسی محتوایی نسبت به تهیه و تدوین فرم‌ها و پرسشنامه‌ایی استاندارد متناسب و منطبق بر نیازمندی‌های مجموعه کاخ گلستان اقدام کرد، اظهار می‌کند: در این مرحله با توجه به مختصات تاریخی کاخ گلستان دو محور به عنوان چارچوب کلی و موضوع مصاحبه‌ها یعنی «تاریخچه و وقایع تاریخی کاخ گلستان»، «جمع‌آوری اطلاعات در خصوص افرادی که در سال‌های معاصر در کاخ گلستان فعالیت داشته‌اند» مشخص شد.»

 

این کتاب از سوی نشر پرنده در شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۸۵۸ صفحه به قیمت ۲۷۰ هزار تومان منتشر شده است و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *